نحوه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت است؟

نحوه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت است؟

 

رتبه پیمانکاری در اصل یکی از بخش های مهمی است که در رتبه بندی شرکت ها تاثیر گذار است. اما به نظر شما اخذ رتبه پیمانکاری برای رتبه بندی شرکت ها چقدر مهم است؟ اصلا رتبه پیمانکاری چیست و چرا هر شرکتی باید در این زمینه رتبه بندی شود؟

شرکت های بسیاری وجود دارند که در زمینه پیمانکاری فعالیت می کنند. پس لازم است پیش از آنکه بخواهیم با این شرکت ها همکاری نماییم، اطلاعات لازم را در مورد رتبه آنها به دست آوریم. این کار باعث می شود تا با اطمینان بالایی به همکاری و حتی سرمایه گذاری در این شرکت ها بپردازیم. البته نحوه رتبه بندی شرکت ها و مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری با دیگر شرکت ها متفاوت است.

پس به همان میزان که کسب اطلاع از رتبه شرکت نسبت به دیگر رقبا اهمیت دارد، اخذ رتبه پیمانکار نیز حائز اهمیت است. علاوه بر آن رتبه بندی شرکت های پیمانکاری می تواند مزایای بسیاری با خود به همراه داشته باشد. تصور کنید بخواهید با یک شرکت پیمانکاری همکاری نمایید، اولین مسئله ای که ذهن شما را درگیر می کند چیست؟

داشتن کارکنان با تجربه، متخصص، یا مقرون به صرفه بودن هزینه های پیمانکاری؟ هر دوی این موارد در رتبه بندی یک شرکت پیمانکاری تاثیر گذار است. پس شرکتی که موفق به اخذ رتبه پیمانکاری شود، بدون تردید از هر نظر می تواند مورد تایید شما باشد.

 

نحوه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت است؟
نحوه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت است؟

 

روش اخذ گرید پیمانکاری توسط شرکت ها به چه صورت است؟

 

شرکت های پیمانکاری به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، که هر کدام از انها روش خاصی برای رتبه بندی دارند. این شرکت ها بیشتر در پروژه های عمرانی، نظارت بر پیمانکار، ساخت و … فعالیت دارند. اما به طور کلی اخذ رتبه پیمانکاری در این شرکت ها بسته به امتیاز مشخصی بین ۱ تا ۵ مشخص می شود.

اما شرکت ها را بسته به چه مواردی رتبه بندی می کنند؟ آیا تمدید رتبه پیمانکاری جایز است؟ به چه صورت رتبه بندی را می توان تمدید کرد؟ اصولا شرکت ها را بر اساس امکانات، افرادی که در شرکت مشغول به کار هستند و امتیاز آور به شمار می روند، و قراردادهایی که شرکت در مدت معینی برقرار نموده است، همگی در اخذ رتبه پیمانکاری موثر هستند.

امتیازی که به عنوان رتبه به شرکت ها داده می شود به این صورت است که رتبه ۵، پایین ترین رتبه و رتبه ۱ بالاترین رتبه و امتیاز را برای شرکت های پیمانکاری به همراه می اورد. اصلی ترین ملاکی که می تواند به اخذ رتبه پیمانکاری شرکت ها کمک شایانی نماید، تعداد نیروهای مهندسی و فنی در هیئت مدیره شرکت است.

پس نحوه اخذ رتبه توسط شرکت های پیمانکاری، به امتیازاتی وابسته است که یک شرکت از نیروی انسانی متخصص، استطاعت مالی و سوابق کاری خود به دست می آورد. باید خاطر نشان نماییم، که این مسئله برای رتبه بندی مهندسین مشاور نیز صدق می کند. یعنی رتبه بندی مشاوران نیز همچون رتبه بندی پیمانکاری، نیاز به تخصص نیروی انسانی دارند.

 

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت تعیین می شود؟

 

به صراحت می توانیم بیان نماییم که هزینه ای که شرکت های پیمانکاری برای اخذ رتبه به موسسه های مختلف پرداخت می کنند، نسبت به هزینه اخذ رتبه مشاور، از پایین ترین قیمت برخوردار است. برای رتبه بندی شرکت ها، موسسه های مختلفی وجود دارند که هزینه های مقرون به صرفه ای دریافت می کنند.

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری نسبت به هزینه رتبه بندی شرکت های دیگر، کم نوسان تر بوده و نیاز به مدارک پیچیده ای ندارد. تنها با تکمیل مدارک مناسب و شرایط خاص، به راحتی می توان شرکت های پیمانکاری را رتبه بندی نمود. اگر شرکت های پیمانکاری موفق به کسب رتبه بالایی شوند، می توانند به راحتی در مناقصات دولتی شرکت نموده و پروژه های دولتی مناسبی را کسب کنند.

شرکت های پیمانکاری با کسب رتبه مناسب می توانند اعتبار و کیفیت فعالیت های خود را افزایش داده و یک نمای کلی از فعالیت های خود را برای دیگران به نمایش بگذارند.

 

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت تعیین می شود؟
هزینه اخذ رتبه پیمانکاری به چه صورت تعیین می شود؟

 

شرایط و مدارک لازم جهت اخذ رتبه پیمانکاری

 

بدون شک هر شرکتی برای آن که به رتبه مناسب دست یابد، باید برخی شرایط کاری و مدارک لازم را به موسسه های خاص ارائه نماید. از جمله مهمترین شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری باید به موارد زیر اشاره نماییم:

  1. رزومه و تحصیلی هر یک از اعضای هیئت مدیره شرکت
  2. کپی قرارداد ها و مفاصا حساب هر کدام از آنها
  3. عدم سوء سابقه شرکت در زمان فعالیت پیمانکاری
  4. اصل و کپی صورت جلسه آخر هیئت مدیره و قید سهام تمام سهامداران شرکت
  5. ارائه رتبه بندی قبلی در صورت وجود
  6. سند رسمی شرکت و اجازه نامه برای اخذ رتبه پیمانکاری
  7. مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت مدیره شرکت
  8. کد اقتصادی شرکت
  9. عدم وجود ممنوعیت هایی که در اصل ۱۴۱ و ۴۹ قانون اساسی به ان اشاره شده است
  10.  ارائه اظهارنامه مالیاتی همراه با گزارش رسمی حسابرس
  11.  عدم وجود ممنوعیت های ارائه شده در اعطای صلاحیت که در بند ۲۴ قید گردیده است
  12.  داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی دو سوم اعضای هیئت مدیره جهت اخذ رتبه پیمانکاری
  13.  تمامی مدارک ثبت شرکت از جمله اظهارنامه، اساسنامه، تمامی روزنامه های رسمی، تقاضا نامه های شرکتی یا شرکت نامه ها

داشتن تمامی این مدارک جهت اخذ رتبه پیمانکاری الزامی است. البته شرایط و مدارک شرکت های پیمانکاری، با شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور برای رتبه بندی شرکتهای مشاور متفاوت است. اما تمامی این شرکت ها در نهایت با رتبه بندی، ارزش سهام و اوراق بهادار خود را افزایش داده و همین مسئله منجر به افزایش قیمت شرکت نیز می شود.

 

منبع : https://sabtorotbe.ir/%d8%a7%d8%ae%d8%b0-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1/

http://elisabt.blog.ir/

https://www.mporg.ir/8ed5f3d3-cb69-4f90-8adb-745a045a38c7/wid/e45f8197-0948-42b6-bae5-a59887670590/id/73778b75-7667-444e-8ac6-060892585196/

درباره ی mabnadesign