رتبه بندی شرکت ها دارای چه شرایط و مزایایی هستند؟

 

رتبه بندی شرکت ها دارای چه شرایط و مزایایی هستند؟

 

رقابت شرکت ها برای برنده شدن در مناقصات، مسئله ای است که سالهاست شاهد آن هستیم. اما کدام شرکت ها می توانند در مناقصات موفق تر باشند؟ آیا داشتن شرایط خاص دلیل بر خوب بودن یا نامناسب بودن یک شرکت است؟ رتبه بندی شرکت ها چه تاثیری در کسب موفقیت و برنده شدن در مناقصه دارد؟ با ما همراه باشید.

تمامی شرکت ها برای آنکه قرارداد بهتری را با مبلغ بالاتر و مناسب تر ببندند، لازم است به دنبال گرید مناسب باشند. گرفتن رتبه برای شرکت هایی که همیشه می خواهند برتر باشند، مهم است. به همین دلیل در زمان استخدام کارکنان خود، بسیار سخت گیر هستند، و هیئت مدیره ای متخصص و با تجربه که از تحصیلات عالی برخوردار هستند را انتخاب می کنند.

رتبه بندی شرکت ها در اصل یک روش عالی برای انتخاب بهترین شرکت است. مهم نیست شرکت ها در چه حوزه ای فعالیت می کنند، شرکت مشاوره ای هستند یا پیمانکاری، شرکت انبوه سازان هستند یا انفورماتیک و …، داشتن یک رتبه مناسب برای تمام شرکت ها مهم است.

شرکت هایی که دارای رتبه مناسب هستند، گواهینامه تشخیص صلاحیت از موسسه دریافت میکنند، که صلاحیت آنها را برای انجام پروژه های مختلف تعیین می کند.  از این رو رتبه شرکت ها بسیار مهم و حائز اهمیت است.

 

رتبه بندی شرکت ها دارای چه شرایط و مزایایی هستند؟
رتبه بندی شرکت ها دارای چه شرایط و مزایایی هستند؟

 

انواع رتبه بندی شرکت ها کدامند و چه شرایطی دارند؟

 

هر شرکتی بسته به حوزه فعالیتی که دارد، دسته بندی می شود. اگر بخواهیم شرکت ها را رتبه بندی نماییم، باید آنها را به دسته های مختلف تقسیم کنیم. مهمترین انواع رتبه بندی های شرکتی عبارتند از:

  1. رتبه بندی شرکتهای انفورماتیک
  2. رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
  3. رتبه بندی شرکتهای انبوه سازان
  4. رتبه بندی شرکتهای EPC
  5. رتبه بندی شرکتهای مشاور
  6. و ….

هر یک از این شرکت ها بسته به حوزه فعالیتی که دارند، شرایط و مدارک رتبه بندی مختص به خود را باید داشته باشند. اما به طور کلی شرایطی که برای رتبه بندی شرکتهای در نظر گرفته می شود، شامل تمامی این شرکت ها در سطح جهانی می شود. البته برخی شرکت ها همچون شرکت های پیمانکاری، قابلیت تمدید رتبه پیمانکاری نیز دارند. که با ارائه مدارکی خاص می توانند رتبه خود را تمدید کنند.

 

مهمترین فواید رتبه بندی شرکتها چیست؟

 

نحوه رتبه بندی شرکت ها بسته به شرایطی که دارند متفاوت است. اما مسئله ای که پس از رتبه بندی در همه شرکت ها به یک میزان نمود پیدا می کند، مزایایی است که برای آنها در بر دارد. تمامی شرکت ها پس از کسب رتبه مناسب، می توانند به راحتی در مناقصات دولتی شرکت کنند و با دیگر شرکت ها به رقابت بپردازند. مثلا اخذ رتبه پیمانکار، یا رتبه بندی مهندسین مشاور، به انها این امکان را می دهد که در زمره شرکت های موفق قرار گیرند.

علاوه بر آن پس از رتبه شرکتهای مختلف، به آنها گواهینامه ای با عنوان گواهینامه صلاحیت تخصیص داده می شود. که این گواهینامه به صورت کاملا آشکار، میزان صلاحیت شرکت های مختلف را در زمینه فعالیت و انجام پروژه های متنوع، نمایان می کند.

افرادی که قصد سرمایه گذاری در شرکت  دارند، زمانی که از میزان گرید شرکت اطلاع کسب می کنند، می توانند با دقت بالاتر شرکت مناسب را انتخاب نمایند. می دانند که آیا با سرمایه گذاری در این شرکت آیا سود دهی خواهند داشت یا خیر؟ علاوه بر آن افرادی که میخواهند پروژه خود را به شرکت بسپارند، متوجه این مسئله می شوند که آیا این شرکت توانایی آنرا دارد که به درستی پروژه آنها را انجام دهد یا خیر؟

پس به طور کلی رتبه بندی شرکت ها، رتبه بندی مشاوران و … مزایای معتبری را برای آنها به همراه داشته، و موفقیت آنها را در هر زمینه ای تضمین می کند.

 

مدارک معتبر و لازم برای رتبه بندی شرکتها چیست؟
مدارک معتبر و لازم برای رتبه بندی شرکتها چیست؟

 

مدارک معتبر و لازم برای رتبه بندی شرکتها چیست؟

 

مهمترین مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها بسته به نوع شرکت متغیر است. یعنی شرایط و مدارک اخذ رتبه پیمانکاری با شرایط و مدارک اخذ رتبه مشاور در شرکت های مشاوران متفاوت است. اما به طور کلی مدارکی که برای گرید شرکتها لازم است، به دو دسته مدارک فیزیکی و الکترونیکی دسته بندی می شوند.

هر شرکتی لازم است برای کسب رتبه مناسب، مدارک مناسب داشته باشد. در صورتی که یکی از مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت موجود نباشد، می تواند روند رتبه بندی را با اختلال مواجه سازد.

 

شرایط شرکت ها برای رتبه بندی چیست و میزان هزینه رتبه بندی شرکت چقدر است؟

 

هر شرکتی دارای شرایط لازم عمومی و خاص برای رتبه بندی هستند. از جمله شرایط عمومی شرکت ها باید به عدم سوء پیشینه در حین انجام پروژه و عدم اشتغال مدیران به مشاغل دولتی اشاره نمایم. در حالی که شرایط خاص برای رتبه شرکتها، داشتن حداقل ۷ سال سابقه بیمه یکی از مهندسان شرکت، که در هیات مدیره باشد، است.

علاوه بر آن دو سوم اعضای هیات مدیره باید حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در حوزه مربوطه باشند. در کنار تمامی این شرایط، میزان هزینه رتبه بندی شرکت ها نیز بسیار مهم است. اصولا هر موسسه ای که به رتبه شرکتها می پردازد، هزینه خاصی را برای این کار در نظر می گیرد.

اما در میان شرکت های مختلف، هزینه اخذ رتبه پیمانکاری و هزینه اخذ رتبه مشاور نسبت به دیگر شرکت ها کمتر بوده و مقرون به صرفه تر است.

 

اطلاعات بیشتر در :https://sabtfori.ir/%d8%a7%d8%ae%d8%b0-%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c/

http://sabtorotbe.blog.ir/

https://sajar.mporg.ir/

 

درباره ی mabnadesign